Sensoryzmy w całościowych zaburzeniach rozwoju
Jedną z pierwszych osób, które opisały zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu bodźców zmysłowych u osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzmem) był Carl Delacato. Na początku lat siedemdziesiątych przebadał grupę około 900 dzieci z autyzmem z różnych krajów. W wyniku tych badań okazało się, że zaburzenia percepcyjne dotyczą nawet 98% osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (w obrębie dotyku). Najmniej badanych wykazywało zaburzenia w obrębie zmysłu smaku i węchu (24 – 28%).
Delacato podzielił zaburzenia sensoryczne na trzy grupy:
- Nadwrażliwość
- Niedowrażliwość
- Biały Szum
Ze względu na rodzaj zaburzenia osoba nim dotknięta może przejawiać różnorakie sensoryzmy – zarówno mające na celu dostymulowanie niewrażliwego zmysłu, jak również unikanie bodźców przy nadwrażliwości. Biały Szum jest zaburzeniem, w którym układ nerwowy osoby chorej sam wytwarza bodźce, niezależnie od czynników zewnętrznych. Osoba dotknięta tym rodzajem dysfunkcji przejawia szczególnego rodzaju sensoryzmy – sprawia wrażenie oderwanej od rzeczywistości i całkowicie skoncentrowanej na nieistniejącym świecie. Warto dodać, że każdy, także zdrowy człowiek doświadcza od czasu do czasu tego rodzaju zaburzeń, których przykładem jest szum/piszczenie w uszach.
Sensoryzmy charakterystyczne dla zmysłu wzroku
Nadwrażliwość:
-
wpatrywanie się w mikroskopijne pyłki kurzu lub maleńkie punkciki w otoczeniu.
-
kiwanie się w przód i w tył, na boki.
-
fascynacja ruchem kołowym, kręcącymi się przedmiotami, zabawkami.
-
zdolność do odtwarzania najdrobniejszych szczegółów z otoczenia.
-
rozciąganie śliny między palcami i przyglądanie się jej pod światło.
-
fascynacja patrzeniem przez dziurki, pęknięcia, palce.
-
niechęć do luster, czasem fotografii.
-
fascynacja skomplikowanymi wzorami.
-
lęk przed silnym światłem, często nawet przed światłem o umiarkowanym natężeniu.
-
niechęć do dużych, mocno naświetlonych przestrzeni
Niedowrażliwość:
-
kołysanie się w przód, w tył, na boki
-
zainteresowanie źródłami światła – wpatrywanie się w światło
-
chodzenie powoli dookoła przedmiotów połączone z intensywnym przyglądaniem się im
-
lęk wysokości
-
lęk przed ciemnością
-
obracanie przedmiotów tuż przed oczami
-
fascynacja lustrami, szybami
-
machanie palcami w polu widzenia
-
fascynacja ruchem przedmiotów na wietrze
-
rozrzucanie przedmiotów, zwłaszcza kolorowych
-
darcie papieru
“Biały szum”:
-
“szklisty” wzrok
-
patrzenie “przez” ludzi, przedmioty
-
rozciąganie powiek
-
uciskanie gałki ocznej
-
bardzo mocne zaciskanie powiek
Sensoryzmy charakterystyczne dla zmysłu słuchu
Nadwrażliwość:
-
dziecko sprawia wrażenie głuchego
-
zatykanie uszu, lęk przed gwałtownymi dźwiękami
-
brak reakcji na głośne hałasy przy jednoczesnych silnych reakcjach na ciche dźwieki
-
lęk przed zwierzętami
-
protest przy obcinaniu włosów
-
lęk w miejscach publicznych
-
wsłuchiwanie się w bardzo ciche dźwięki
-
powtarzanie komunikatów, które ktoś wypowiedział w odległym pomieszczeniu
-
robienie wokół siebie hałasu – krzyki, walenie rękami w różne powierzchnie, klaskanie. Zachowanie to ma na celu przejęcie kontroli nad środowiskiem słuchowym. Dla dziecka z nadwrażliwością słuchową głośne bodźce generowane przez siebie samego są przykre, ale możliwe do kontrolowania a także pozwalają zagłuszyć dźwięki nad którymi nie ma kontroli – pochodzące z otoczenia. Dziecko może bardzo dobrze tolerować nawet znaczący hałas, pod warunkiem, że jest jego autorem lub ma na niego bezpośredni wpływ.
Niedowrażliwość:
-
wytwarzanie rytmicznych hałasów
-
fascynacja urządzeniami elektrycznymi, wydającymi dźwięki
-
natrętne spuszczanie wody w toalecie, odkręcanie kranów
-
krzyki
-
darcie papieru
-
wielokrotne trzaskanie drzwiami lub zamykanie ich i otwieranie z różną siłą
-
fascynacja przedmiotami piszczącymi, dźwięczącymi
-
zamiłowanie do gwarnych i tłocznych miejsc
Zachowania mają na celu dostarczanie sobie bodźców dźwiękowych w dużych ilościach. W odróżnieniu od dzieci nadwrażliwych słuchowo, te niedowrażliwe będą szczęśliwe, gdy inne osoby dołączą do nich w działaniach mających na celu zwielokrotnienie hałasu w otoczeniu.
Biały szum:
-
zaabsorbowanie dźwiękami płynącymi z organizmu
-
szybkie bieganie i zastyganie w bezruchu (wsłuchiwanie się w bicie własnego serca)
-
hiperwentylacja
-
kołysanie się
-
wkładanie przedmiotów i palców do uszu
-
przyjmowanie nienaturalnych pozycji ciała – stymulacja ucha wewnętrznego
Zachowania te mają na celu próbę zredukowania nieprzyjemnych na ogół doświadczeń sensorycznych wyzwalanych przez układ nerwowy, znacznie rzadziej – ich wzmocnienie, jeżeli biały szum łączy się z niedowrażliwością.
Sensoryzmy charakterystyczne dla zmysłu dotyku i równowagi
Zaburzenia w zakresie odbioru i analizy bodźców czuciowych mogą dotyczyć kilku obszarów:
-
czucia powierzchniowego (skórnego)
-
czucia głębokiego (propriorecepcja – informacje z kurczących i rozciągających się mięśni, ścięgien oraz rozciąganych i uciskanych stawów)
-
czucia temperatury (termorecepcja)
-
czucie położenia i ruchów ciała w przestrzeni poczucie równowagi
Czucie powierzchniowe i czucie temperatury:
Zaburzenia w tym zakresie mogą być różne w różnych partiach ciała. Obserwacja sensoryzmów (taktylizmów) skierowanych na czucie powierzchniowe wymaga więc podejścia bardzo ostrożnego i analitycznego. Bardzo często zdarza się, że ta sama osoba ma silną nadwrażliwość czucia powierzchniowego w obrębie twarzy przy jednoczesnej niedowrażliwości, na przykład kończyn.
Niedowrażliwość:
-
pocieranie, głaskanie, skubanie itp. różnych partii twarzy
-
dotykanie różnych powierzchni, głaskanie ścian
-
pocieranie różnymi materiałami w niedowrażliwe partie ciała
-
szczypanie, drapanie, gryzienie się
-
uderzanie się
-
szukanie wrażeń cieplnych
-
chodzenie nago, tendencja do rozbierania się
-
chodzenie na bosaka, dążenie do ściągania obuwia
-
rozdrapywanie ran
Nadwrażliwość:
-
unikanie dotyku, obronność dotykowa
-
niechęć do noszenia nowych ubrań
-
skrajna niechęć do metek w ubraniach
-
nadmierne łaskotki w niecodziennych partiach ciała
-
unikanie kontaktu z substancjami sypkimi, lepkimi, klejącymi
-
masturbacja (delikatna)
-
głaskanie się miękkimi przedmiotami, fakturami
-
nietolerancja obcisłych ubrań
-
dotykanie samego siebie niemal zawsze ma formę czynności rytmicznych i powtarzalnych
-
lęk przed wodą
-
słaba tolerancja zmian temperatury
-
lęk przed wiatrem
-
lęk przed czesaniem włosów
Biały szum:
-
częste drapanie się
-
“gęsia skórka” bez przyczyny
Czucie głębokie:
Zaburzenia w tym obszarze są nadzwyczaj częste u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera. Osoby z zaburzeniami czucia głębokiego mają poważne problemy z precyzją ruchów. Na ogół doświadczają dyspraksji.
Niedowrażliwość:
-
nienaturalne wyginanie kończyn
-
machanie rękami, potrząsanie
-
zaplatanie palców
-
ssanie palców
-
zawijanie się w koce, firanki
-
wciskanie się w kąty, za meble itp.
-
siadanie na rękach, nogach
-
człapanie nogami podczas chodzenia
-
masturbacja (gwałtowna)
-
wkładanie różnych rzeczy do ust
-
zagryzanie warg
-
uderzanie ciałem o różne powierzchnie
-
zeskakiwanie z dużych wysokości
-
podwyższony próg bólowy
-
wbijanie sobie ostrych przedmiotów w ciało
-
hiperaktywność
-
wiotkość mięśni
-
potykanie się
-
niekontrolowane, chaotyczne ruchy kończyn
-
niezdolność do różnicowania miejsca w którym następuje dotyk, bez kontroli wzroku
-
niszczenie przedmiotów, upuszczanie ich ze względu na niezdolność do oceny własnej siły i ruchu
-
chodzenie na palcach
Nadwrażliwość:
-
niechęć do przytulania się, dotykania przez inne osoby
-
niechęć do podawania dłoni na powitanie
-
duża reaktywność na zmiany ciśnienia atmosferycznego
-
złe samopoczucie w środkach lokomocji
-
ociężałość ruchowa
-
podwyższone napięcie mięśniowe
-
chodzenie na szeroko rozstawionych nogach
-
nietolerowanie twardych pokarmów
-
usztywnienie ciała, niechęć do zmieniania pozycji ciała
-
lęk przed tłumem ludzi
Biały szum:
-
nagłe, niekontrolowane wybuchy wszelkich możliwych taktylizmów, a następnie zamieranie w bezruchu
-
napady hiperaktywności u dziecka na ogół spokojnego
Zmysł równowagi:
Niedowrażliwość:
-
kręcenie się w kółko
-
fascynacja huśtawkami, karuzelami
-
skakanie, bieganie, hiperaktywność
-
dążenie do gwałtownych zmian w położeniu głowy i ciała
-
kołysanie się w przód i w tył a także na boki
-
niezdolność do prostego siedzenia na krześle
-
niezdolność do stania na jednej nodze
Nadwrażliwość:
-
niepewność, lęk grawitacyjny
-
niechęć do zmian pozycji głowy, czasami przy jednoczesnej autostymulacji grawitacyjnej (podskoki w pionie)
-
miarowe, powolne kołysanie się
-
niechęć do poruszania się, preferowanie pozycji siedzącej, lub leżącej
-
zataczanie się podczas chodzenia
Biały szum:
-
zawroty głowy
-
zataczanie się
-
potykanie się
-
nagłe blednięcie, nudności
Sensoryzmy charakterystyczne dla zmysłu smaku i węchu
Zmysły węchu i smaku są zmysłami bardzo pierwotnymi. Zmysł węchu pozwala dziecku poznawać świat jeszcze w okresie, gdy zmysły takie jak wzrok i słuch nie są do końca dojrzałe. Pozwala także niemowlęciu odróżniać to, co znane, od tego, co jest całkiem nowe i obce. Podobne funkcje spełnia we wczesnym rozwoju człowieka zmysł smaku. Z tej przyczyny, zaburzenia odbioru i analizy bodźców słuchowych i smakowych stanowią jedno z najpoważniejszych zagrożeń rozwoju człowieka a także w powszechnym odbiorze – uważane są za szczególnie nieakceptowalne społecznie. W wypadku zmysłu smaku, bardzo często trudno odróżnić, czy dane zachowanie faktycznie dotyczy zmysłu smaku, czy może dotyku – w obrębie jamy ustnej. Śluzówka jamy ustnej i język są bowiem bardzo wrażliwe dotykowo. Należy zawsze starannie rozpatrywać wszelkie objawy występujące w obrębie jamy ustnej.
Niedowrażliwość węchowa:
-
obwąchiwanie ludzi, także ich butów, włosów, pach, krocza
-
obwąchiwanie przedmiotów, także tych powszechnie uważanych za szczególnie odrażające
-
fascynacja własnymi ekskrementami
-
w łagodniejszej formie – obwąchiwanie własnych rąk, ubrań, włosów
-
lizanie własnych rąk
-
zjadanie rzeczy niejadalnych
-
fascynacja zapachami powstającymi przy gotowaniu
-
fascynacja odpadami żywnościowymi
Nadwrażliwość węchowa:
-
rozpoznawanie ludzi po zapachu
-
wyczuwanie różnych zapachów tam, gdzie inni ludzie ich nie czują
-
dziecko skarży się na wszechogarniający smród
-
niechęć do oddawania moczu, stolca
-
wymioty podczas czynności fizjologicznych lub spuszczania wody w toalecie
-
niechęć do karmienia piersią w okresie niemowlęcym
-
opór przed jedzeniem
-
dławienie się, duszności z niejasnych przyczyn (niemedycznych)
Biały szum węchowy:
-
przesłanianie ręką ust i dmuchanie w kierunku nosa
-
hiperwentylacja
-
kierowanie dolnej wargi w kierunku nosa
-
składanie ust “w ciup” i podnoszenie warg wysoko – do nosa
-
wkładanie przedmiotów do nosa
-
ciągłe dłubanie w nosie
Niedowrażliwość smakowa:
-
lizanie różnych przedmiotów
-
lizanie własnych rąk, stóp
-
obgryzanie paznokci
-
wkładanie wszystkiego do ust
Nadwrażliwość smakowa:
-
wypluwanie jedzenia
-
wiotkość ust podczas karmienia
-
dławienie się
-
wymioty podczas jedzenia – lub odruch wymiotny
-
znaczna wybiórczość pokarmowa
Biały szum smakowy:
-
zasysanie policzków do wewnątrz jamy ustnej
-
ssanie języka
-
przysysanie języka do podniebienia
-
gryzienie wewnętrznych stron policzków i języka – czasem do krwi
-
zwracanie pożywienia i ponowne jego jedzenie
-
wkładanie wszystkiego do ust
-
nie zwracanie uwagi na jedzenie
-
niesamodzielność przy jedzeniu wynikające z ignorowania czynności jedzenia (dziecko pozwala się karmić, ale też nie domaga się karmienia)
-
dziecko sprawia wrażenie, jakby nigdy nie było głodne
-
opuchnięcie języka, nadmierny rozrost języka na boki (skutek jego ssania)
Literatura
Carl H. Delacato; “Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko.” Fundacja Synapsis, Warszawa
Maas V.; “Uczenie się przez zmysły” Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 2005