Metoda Wygotskiego
Ten program jest wdrażany w przedszkolu, do którego uczęszcza Justynka.
Program autorstwa Galiny Dolya „Klucz do uczenia się” opracowany został na podstawie teorii Lwa Wygotskiego, która zakłada, że w procesie edukacji najważniejszy element stanowi rozwinięcie umiejętności uczenia się dziecka. Głównym celem staje się zdobycie narzędzi umożliwiających postęp, a nie konkretny cel edukacyjny – istotne jest “jak”, a nie “co”. Dzięki temu programowi dzieci, oprócz zdobywania konkretnej wiedzy i nabywania umiejętności, uczą się także, jak tę wiedzę i umiejętności zdobywać. Program wychodzi naprzeciw potrzebom rozwojowym dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Psychologowie po wielu latach badań doszli do wniosku, że aby dzieci odniosły sukces w szkole i dorosłym życiu powinny we wczesnych latach swojego dzieciństwa rozwinąć trzy kluczowe umiejętności:
UMIEJĘTNOŚĆ SAMOREGULACJI – dziecko uczy się umiejętności tworzenia i realizacji planów oraz niezbędnych zachowań:
- ruchu lub bezruchu ciała,
- skupienia uwagi,
- określenia zachowań,
- koordynacji wewnętrznych i zewnętrznych bodźców,
- określenie ograniczeń własnego ciała,
- panowanie nad własnym zachowaniem.
Dzięki ukształtowaniu takich zachowań dziecko nabywa zdolność kierowania własnymi myślami w sposób świadomy, celowy i zaplanowany po to, aby przejść do trudniejszych zadań. Dziecko z rozwiniętą samoregulacją potrafi uczyć się „na żądanie”:
- uczy się wtedy kiedy nauczyciel tego wymaga,
- uczy się tego, co powiedział nauczyciel,
- plan nauczyciela staje się jego planem,
- jest ciekawe,
- jest chętne do próbowania i podejmowania ryzyka,
- chce się uczyć dla własnej przyjemności,
- jest gotowe do poświęceń i wytrwałości.
UMIEJĘTNOŚCI POZNAWCZE – to rozwój intelektualny i kreatywny. Program “Klucz do uczenia się” rozwija u dziecka wszystkie rodzaje inteligencji:
- matematyczno-logiczną,
- ruchową,
- językową,
- wizualno-przestrzenną,
- muzyczną,
- intrapersonalną (refleksyjną),
- interpersonalną,
- przyrodniczą.
Oprócz wymienionych obszarów rozwoju intelektualnego program koncentruje się również na rozwoju kreatywności, czyli umiejętności znajdowania oryginalnych rozwiązań problemów.
UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKATYWNE – to nabywanie przez dziecko umiejętności rozumienia innych i bycia zrozumiałym. Służy temu:
- praca w parach,
- refleksja grupowa,
- praca zespołowa,
- wspólne sukcesy,
- wspólna zabawa, czy
- wcielanie się dziecka w rolę projektanta, inspektora, budowniczego.
Program Klucz do uczenia się to jedyny w Polsce program, który w ramach wychowania przedszkolnego rozwija te kluczowe umiejętności.
Opinie o programie “Klucz do uczenia się”:
- program pozwala dziecku posiąść i w wybrany sposób stosować narzędzia niezbędne do poznawania świata, zdobywania wiedzy i umiejętności, osiągania celów
- umożliwia uczestniczenie w pełnym procesie poznawania daje możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy
- sekwencje zaplanowanych działań mają wpływ na umiejętność komunikacji, samoregulacji, procesy poznawcze
- sprzyja wzrostowi poziomu samodzielności dziecka
- realizacja programu pozwoliła na wnikliwą obserwację dzieci pod kątem ośmielenia i wsparcia w działaniu, dostrzeżenia sposobów myślenia
- atmosfera w czasie zajęć przypominała poszukiwanie skarbów
- konstrukcja programu sprawdza się zarówno w pracy z dziećmi uzdolnionymi, jak i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- udział w programie pozwala dzieciom odnosić sukcesy
- dostarcza wielu pozytywnych emocji
- wyposaża dzieci w przekonanie, że ,,trud się opłaca”
- rozwija sprawność manualną
- przyczynia się do rozwoju mowy, w znacznym stopniu podnosi zasób słownictwa pojęciowego u dzieci
- rozwija koncentrację uwagi
- zastosowanie zewnętrznych pośredników skutecznie likwiduje problemy, na które napotykają dzieci podczas realizacji zadania oraz pozwala przezwyciężać zniechęcenie
- wyzwolenie własnej aktywności twórczej i poznawczej
- rozwinięcie poczucia własnej wartości
- o wartościach metody świadczy możliwość wykorzystania jej w pracy z dziećmi o różnych potrzebach edukacyjnych. Warunek ten niewątpliwie spełnia „Klucz do uczenia się”
- program ułatwia realizację celów ogólnych poprzez szczegółowo zaplanowaną aktywność dzieci
- powoduje znaczny przyrost umiejętności poznawczych: percepcji, myślenia i wyobraźni
- społeczny charakter działań wpływa na rozwój umiejętności komunikacji i umiejętności społecznych dzieci
- buduje wiarę we własne siły, podnosząc poczucie własnej wartości dziecka
- buduje pozytywne relacje między nauczycielem a dzieckiem oparte na partnerstwie
- sprzyja wzmocnieniu zaangażowania się rodziców w edukację dzieci
- wzbogaca warsztat nauczyciela w cenne praktyczne wskazówki
- poznanie nowych form pracy z uczniami
- możliwość obserwacji rozwoju uczniów, nabywanie przez nich umiejętności np samodzielnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów…
- dzieci wykazały się wytrwałością w dążeniu do celu – w przypadku niepowodzeń działanie rozpoczynały od początku
- uczniowie słuchali się nawzajem, dzielili się swoimi doświadczeniami, udzielali sobie wskazówek
- dzieci udział w zajęciach traktowały jako zabawę. Zabawa to dla dzieci doskonała metoda nauki ze względu na emocje, które wpływają na jej wyższą efektywność
- zaczęły w języku codziennym używać nowych określeń np nazwy klocków nie były dla nich żadnym problemem..
- program to gwarancja sprostania wymaganiom podstawy programowej.
źródło: http://www.kluczdouczeniasie.pl/pl/strona/kategoria/2/o_programie