Plan terapeutyczny
KOMUNIKACJA CZYNNA WERBALNA I NIEWERBALNA
1/. Kształtowanie narracji
– ćwiczenia z planami narracji
– stosowanie wobec dziecka komunikatów deklaratywnych w życiu codziennym
2/. Kształtowanie dialogu
– ćwiczenia z planami dialogu
– stosowanie komunikatów deklaratywnych
– ćwiczenia relacyjne z elementami RDI
KOMUNIKACJA BIERNA (rozumienie)
1/. Porządkowanie słownika biernego w odniesieniu do pojęć przestrzennych,
przymiotników stopniowanych, pojęć czasowych i wskazujących zależności
między obiektami
– karty pracy
– ćwiczenia z pomocami wizualnymi (piktogramy, PSC)
ROZWÓJ SPOŁECZNY
1/. Wspieranie relacji z innymi osobami
– zabawy wymagające nawiązania kontaktu wzrokowego z drugą osobą
– zwracanie uwagi na to co druga osoba robi
– zabawy relacyjne z elementami RDI
FUNKCJONOWANIE SENSOMOTORYCZNE
1/. Poprawa sprawności manipulacyjnej palców rąk
– zabawa z masami plastycznymi
– papierem
– klockami konstrukcyjnymi
2/. Rozwój umiejętności grafomotorycznych
– rysowanie po śladzie
– łączenie kropek
– kształtowanie prawidłowego chwytu kredki
3/. Kształtowanie koordynacji wzrokowo ruchowej
– zabawy z piłką, trenowanie celności
– ćwiczenia polegające na przewlekaniu i przeplataniu
– przenoszenie materiałów sypkich i stałych za pomocą łyżek
ROZWÓJ POZNAWCZY I NAŚLADOWNICTWO
1/. Kształtowanie stałości ilości
– ćwiczenia poznawcze na konkretach
– karty pracy
– kształtowanie systemu pojęciowego / dot rozwoju mowy biernej/
2/. Szeregowanie
– ćwiczenia z ciągami różnego typu na materiale konkretnym
3/. Kształtowanie naśladownictwa
– ćwiczenia z zakresu kopiowania wzorów dwuwymiarowych oraz przestrzennych
– ćwiczenia z naśladownictwem odroczonym
SAMODZIELNOŚĆ I SAMOOBSŁUGA
– wykonywanie czynności złożonych
– stosowanie planów czynności samoobsługowych
W domu pracuję z Justynką zgodnie z planem terapeutycznym otrzymywanym w Poradni Prodeste: sekwencje stymulacyjne oraz sekwencje edukacyjne
- stymulacja układu przedsionkowego
- stymulacja dłoni
- stymulacja wzroku
- stymulacja stóp
- stymulacja słuchu
- stymulacja czucia ciała
- stymulacja czucia twarzy
- stymulacja układu przedsionkowego, ćwiczenia ogólnorozwojowe
Ponadto pracujemy na:
- Piktogramach
- Ciągach czynności, gry i zabawy – program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci
- Historyjki obrazkowe z tekstami: Kocham mówić
- Ćwiczenia grafomotoryczne
- Tablica obowiązków
- gra „Zgadnij kto to”
- zabawy z masami plastycznymi